Saturday, October 06, 2012

this PAIN IS JUST TOO REAL

The SADDEST. 3 OCT 2012 nearly at 4 pm. i got a phone call from saliah. me: asal salia? salia:hang tido ke ke farah? bangun bangun, ni serious weh. me: asal? salia: tadi didie text aku, dia kata datang sini cepat, fydo dgn shafiq bahri accident, dorang dah meninggal. me: ya Allah biar betol? didie ni jangan laa main main. salia: tu laa pasal aku pun taktau betul ke tak. didie ni kalau nak gurau jangan sampai macam ni. nanti aku try tanya ate. then we hung up. at that moment only Allah knows how i feel. then i try call fydo 'please try later' and i was like Ya Allah fydo, jangan buat macam ni. kalau nak prank pun lease jangan buat macam ni. then i called ate and dia pun tak sure benda ni betul ke tak. kebetulan masa ni roommate aku ayuni on9 fb. then dia cakap 'betul laa ain, ni ust hadi (ust kat uitm) update dekat status dia korang boleh click kat gambar tu kalau nak lebih jelas


at this time i was like what? ya Allah biar betul :'( sejuk tangan kaki aku semua, jantung berdegup laju. dalam hati 'ya Allah jangan kau tarik nyawa mereka. biar lah dorang cedera tapi jangan Kau tarik nyawa dorang. then i call salia bgtau dia yg benda ni betul. then salia kata siap cepat, ate dgn khairul amek kereta gerak pergi hospital terus. im speechless. aku pergi toilet, basuh muka. air mata mencurah curah jatuh. teringat muka fydo, shafiq :'( then we headed to hospital sultan abd halim. sampai sampai je kak imah (kakak fydo) nampak salia then dia cakap firdaus dah takde. ya Allah :'( aku tahan je air mata 'takpe farah, sabar, kau tak tengok dia lagi. dia mesti okay punya, dia kan cekap bab bab drive ni. he ll be fine' aku sedapkan hati. tunggu punya tunggu, nampak mak dia. menangis. aku peluk dia. sedih aku tengok mak dia. dia anak kesayangan family dia. 

org first sekali yg aku bagitau iya (adik aku) as expected adik aku pun speechless. dulu whenever fydo call me, dia mesti cuba nak buat adik aku irritate dengan dia with his british accent. at that moment i cried. i cried so loud. iya cakap 'sabar kak yong, org pun sedih sangat even tak pernah jumpa dia. org tau fydo rapat dengan kau. kau sabar okay' then i hung up the call. aku nampak mdm ilee (lecturer bel kitorang sem lepas) dia nampak aku, dia usap kepala aku. dia senyum 'sabar farah'. mdm tahu aku mmg rapat dengan dia. dekat class bel, fydo aku salia and meor selalu kena attack dgn dia. tak lama lepastu pengurusan jenazah semua dah selesai. kitorang boleh tengok jenazah. masa tu aku tak sanggup nak masuk tengok jenazah dia. 

salia cakap 'farah, bila lagi kau nak tengok dia, kau kena sabar. nanti kau terkilan tak dapat tengok dia' dia genggam tangan aku. then aku pun pergi laa tengok. SPEECHLES again. bibir dia pecah bahagian dalam, badan dia dah berkafan. salia terus peluk aku. aku tak sanggup. salia ajak aku keluar. aku tak sanggup nak tengok muka shafiq pulak. otw keluar tu didie panggil aku then aku tak boleh control diri aku marah dia 'kenapa didie ajak dorang makan kat luar harini? kenapa didie tak boleh duduk je kat dalam uitm ni masa final exam? kalau didie tak ajak dorang makan kat luar, semua ni tak jadi tau tak?' aku jerit. masatu org semua takde, dorang kat dalam tengok jenazah. didie speechless. dia nangis je. dalam hati  aku 'apa aku dah buat ni, semua ni takdir farah. kau tak boleh salahkan didie. sabar, semua org sedih' terimbau semua kenangan dgn dia. yg paling buat aku sedih, aku terbayang 'macam mana lah keadaan dia masa accident tu. apa yg dia rasa, apa yg dia ingat' fikir pasal semua tu buat aku lagi sedih. 'fydo. im so sorry for making u feel neglected all this time' teringat dia selalu cakap 'hang selalu abaikan aku, hang tak pernah nak cerita kat aku pasal runningman. semua hang cerita dekat ate then hang biar je aku sorang sorang. im hoping yg hang akan cakap dengan aku tapi tak, hang biarkan aku' masa tu Allah je tahu perasaan aku. aku dengar suara dia. aku dengar semua yg dia pernah cakap dekat aku selama ni. tak lama lepastu jenazah boleh dbawa pulang ke rumah masing masing. 

kitorang terus gerak pergi rumah arwah. sampai je kat rumah dia, aku nampak sekujur badan terbaring kaku kat atas katil. i try to calm myself. aku taknak menangis. lepatu kitorang baca yasin utk arwah. before balik khairul tanya 'korang, aku nak cium fydo. boleh tak?' sebak aku dengar. 'pergilah, kitorang teman' then masa khairul nak cium fydo, aku tengok je muka dia. pucat. aku tengok mata dia, tertutup rapat. dalam hati 'fydo, bangun lah, bukak mata kau. jangan la buat macam ni' aku harap sangat semua ni prank, semua ni mimpi. tapi apakan daya, kebenaran memang pahit. lepastu kitorang pun balik. 

No comments:

Post a Comment